Impact-koffiemerk Wakuli kiest Numen voor PR

December 11, 2025

Koffiebedrijf Wakuli heeft corporate creatief PR-bureau Numen geselecteerd als partner voor communicatiestrategie en public relations. De samenwerking is in november gestart en markeert een belangrijke stap in de missie van Wakuli: zoveel mogelijk mensen uitnodigen bij te dragen aan een ‘nieuwe wereld’, waarin de consument geniet van betere koffie en de boer een eerlijke prijs krijgt.

Wakuli zit in een stroomversnelling. Het bedrijf rondde onlangs een nieuwe investeringsronde af en opende haar 20e vestiging. Om de transformatie van Amsterdamse start-up naar internationaal koffiemerk te ondersteunen, zocht Wakuli een partner die de balans begrijpt tussen commerciële slagkracht en een ideële missie.

Het doorbreken van het zandlopermodel

De groei van Wakuli is noodzakelijk om hun uiteindelijke doel te bereiken: systemische verandering in de koffieketen. "Op dit moment heeft een klein aantal spelers alle macht in handen," aldus Yorick Bruins, mede-oprichter van Wakuli. "In het huidige 'zandlopermodel' zijn 10 miljoen boeren afhankelijk van een handvol giganten. Op kleine schaal worden goede dingen gedaan, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat. Wij willen systemische verandering en dat kan alleen met dit nieuwe model."

Hoe groei en impact te communiceren

Om deze ambitieuze visie te vertalen naar een breed publiek, werkt Wakuli samen met Numen. Het PR-bureau helpt Wakuli uit te leggen waarom het huidige systeem faalt en hoe consumenten daar verandering in kunnen brengen. Stijn Zwinkels, medeoprichter van Numen: "Wakuli is een van de weinige Nederlandse scale-ups die supersnelle groei combineert met grote impact. Ze dagen de gevestigde orde uit en verbeteren op dit moment al het leven van tienduizenden koffieboeren over de hele wereld. Voor ons is het een prachtige uitdaging om deze missie helder en krachtig over het voetlicht te brengen.”

Van missie naar media

De samenwerking werpt direct zijn vruchten af. De bestaande strategie is vertaald naar een mediabenadering die de missie centraal stelt en uitlegt hoe Wakuli snel groeien combineert met het nemen van verantwoordelijkheid. Dit resulteerde de afgelopen maand in interviews in onder meer Het Parool, Dagblad van het Noorden, De Ondernemer,BNR Nieuwsradioen Quote.

Discover

See all